Search This Blog

Monday, August 6, 2018


                    සංස්කෘතිය සහ ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය






           සංස්කෘතිය යන සංකල්පය සමාජ විද්‍යාව තුළ මෙන්ම මානව විද්‍යාව තුළ ද ඉහළ වටිනා කමක් උසුලන හා සාකච්චාවට ලක් වෙන වැදගත් සංකල්පයක් ලෙස හැදින්විය හැකිය.  සෑම සමාජයකටම ආවේනික වූත් අනන්‍ය‍ වූත් සංස්කෘතියක් ඇති අතර එය අවියෝජනීය සාධකයක් වේ.

      උදා.. 1. ප්‍රාථමික සමාජ
               2. ගැමි සමාජ
               3. නාගරික සමාජ  ...........

මිනිසා සමාජීය සත්වයෙකු වන අතර සෑම මිනිසෙකුම තම සංස්කෘතිය නියෝජනය කරනු ලබන නියෝජිතයෙකු ලෙස සැළකේ.

              මිනිසාට සංස්කෘතිය විශ්වීය වටිනාකින් යුතු ප්‍රපංචයක් වන අතර එය මිනිසාත් තිරිසන් සතුන් අතරත් ඇති පරතරය පෙන්වා දෙන සාධකයකි. එබැවින් '' මිනිසා සංස්කෘතික පරිසරයක් තුළ ඉපදී හැදීවැඩී මිය යන සත්වයෙක් ලෙස හැදින්විය හැකිය.'' සංස්කෘතිය යනු ගතික ක්‍රියාවලියක ප්‍රතිඵලයකි .එයින් අදහස් වන්නේ සංස්කෘතිය යන්න නොකඩවා වෙනස් වෙමින් පවතින බවය .සංස්කෘතිය යන වචනය නිර්මාණය කර ඇත්තේ ඉංග්‍රීසියෙන් යෙදෙන culture පදයට අනුරූපීව ය .සමාජ හා මානව විද්‍යාඥයකු වූ එඩ්වඩ් ටයිලර් විසින් දක්වා ඇති පරිදි සංස්කෘතිය යනු දැනුම ,ඇදහිලි , විශ්වාස ,කලාව, සදාචාරය ,නීතිය සිරිත් විරිත් හා සමාජයේ සාමාජිකයෙකු වශයෙන් විසින් සාක්ෂාත් කරගත් හුරුපුරුදු හා හැකියාවන් ඇතුලත් සංකීර්ණ සමස්තයයි .1936 දී රැල්ෆ් ලින්ටන් විසින් දක්වා ඇති පරිදි ,සංස්කෘතිය යනු සාමාජිකයන්ගේ ජීවන ක්‍රමයට එනම් ඔවුන් විසින් ඉගෙන එක්රැස් කොට ගන්නා වූ බෙදාහදාගන්නා පරම්පරාවෙන් පරම්පරාවට ගෙන යනු අදහස් උදහස් වලට හා හුරු පුරුදු වලට ය.

                                               මිනිසා සමාජීය සත්වයෙකු ලෙස හිමිකර ගෙන ඇති දැනුම හා අනෙකුත් දක්ෂතාවයන් හා හුරුපුරුදු යන සියල්ල ඔහු විසින් අයත් කරගෙන ඇත්තේ සමාජානුයෝජන ක්‍රියාවලියේ ප්‍රතිපලයක් ලෙස සංස්කෘතියෙනි.ඒ අනුව සංස්කෘතිය සමාජ උරුමයක් ලෙසද හැදින් විය හැකිය. 



සංස්කෘතියක දැකිය හැකි ලක්ෂණ


01.සංස්කෘතිය ඉගෙනගත්දෙයකි.                                                                                                 
 02. සංස්කෘතිය යනු සමාජීය ව්‍යුහයකි. 
                               03. සංස්කෘතිය සම්ප්‍රේෂණය වන්නකි.
                                04. සංස්කෘතිය පොදු දෙයකි.
                                05.සංස්කෘතිය ගතිජය.
                                06. සංස්කෘතිය කොටස්වලට බෙදා වෙන්     කළ නොහැකිය.                               
                                   
                  
  සංස්කෘතිය යනු හුදෙක් සමාජයක සාමාජිකයන් විසින් බෙදාගනු ලබන චර්යාවිදි සමුදායක් ලෙස හැදින්විය හැකිය.සමාජය යනු පොදු සංස්කෘතියක් බෙදාගනු ලබන මානව සමුහයකි.ඔවුන්ගේ අන්තර් ක්රියාවන් සියල්ල ඔවුන්ගේ සංස්කෘතිය මත රැදී පවතී.සමාජය පළමුව ගොඩනැගෙන අතර දෙවනුව සංස්කෘතිය ගොඩනැගේ.මෙවැනි සමාජයන් තුළ වසන මිනිසුන්ගේ අන්තර් යාවන් විශාල වශයෙන් අර්ථවත් වන්නේ සංකේතාත්මක චර්යා ලෙසයි. මෙම සංකේතාත්මක් චර්යාව වුකළී සංස්කෘතියයි.  මීට අමතරව සමාජය තුළ මෙ‍ම කාර්යට උර දෙන විවිධ සමාජ සංස්ථාවන්ද දැකිය හැකිය. ආර්ථීකය,විවාහය, ආගම වැනි මෙම විවිධ සංස්ථා ඵකිනෙකට වෙනස් කාර්යන් සිදුකරන අතරම විවිධත්වයෙන් යුතු සංස්කෘතික ලක්ෂණද පෙන්නුම් කරයි.අවසාන වශයෙන් සංස්කෘතිය, මිනිස් සමාජයේ  ක්‍රියාත්මක  වන්නාවූ විවිධත්වයෙන් යුතු යම් ක්‍රියා පිළිවලක් ලෙස දැක්විය හැකිය.සමාජය විසින් සම්මත කරගත් ඵවැනි මාර්ගවලින් පිට පැනීම සංස්කාතියෙන් පිට පැනීමක් වන අතරම ඵය සමාජීය මෙන්ම සංස්කෘතික අසමානතාවයන් ඇති කිරීමටද සමත් වේ.    සෑම සමාජයකටම සංස්කෘතියක් හිමිවේ.ඵම සෑම සංස්කෘතියක්ම ඵකිනෙකින් වෙනස්වන අතරම ඵකිනෙකට අසමානවේ.කෙසේ නමුත් මේ සියලු අසමානතා අතර පොදු සමානතාවන්ද ඇති බව ඵ් පිළිබද සමීප අධ්‍යනයකදී පෙනේ.


ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය යනු ලෝකයා විසින් බෙදා ගත් ක්‍රියාදාමයක් සහ විශ්වාසයන් සමූහයක් වේ.ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය වාණිජමය නිෂ්පාදනයක් හා බැදෙයි.ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය යනු ජනමාධ්‍ය මගින් සමාජ ගත කරන භාණ්ඩ , සේවා හා ඒ හා බදුණු චර්යාවන් එක් වීමෙන් සෑදුනු සමාජ සස්කෘතික ස්වරූපයකි.


ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය යනු එක් අතකින් භාණ්ඩ හා සේවා නිෂ්පාදනයක් ද තවත් අතකින් ජනමාධ්‍ය ද තවත් පැත්තකින් පාරිභෝගික ජනතාව ද එක්වීමෙන් සෑදුනු ක්‍රියාවලියකි.
§  බහුජන සංස්කෘතිය උපරිම තලය ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය යි.
§  සන්නිවේදන තාක්ෂණයේ සබැදි සංස්කෘතියක් වේ.
§  ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය නිරමාණයට වඩා නිෂ්පාදනයක් ය.
§  ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය අතරිත්තයක් සහිතය.
§  ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය පහසුවෙන් පරිභෝජනය කළ හැකි ය.
§  මාධ්‍ය වෙළද පොළේ ක්‍රියාකාරිත්වය.

ජනප්‍රිය සංස්කෘතියට විවිධ අංග ඇතුළත් වේ.
කුමන හෝ නව අංගයක් ඇතුළත් කර ගැනීමට ඕනෑම අවස්ථාවක ඉඩකඩ ඇත.ව්‍යාපාරයන්ගේ අභිමතය පරිදි මාධ්‍ය වෙළද පොළට නව අංග ඇතුළත් කිරීම් කාර්යය ඉටු කරනුයේ බහුජන මාධ්‍ය කරුවන් විසින් ය.බහුජන සංස්කෘතියේ සෑම අංගයක්ම නිර්මාණය වී ඇත්තේ , පාරිභෝගික ජනයා හසු කර ගැනිමේ පරමාර්ථයෙන් ය.බහුජන සංස්කෘතියේ විවිධ අංග තේරුම් ගැනීම පවා පාරිභෝගික ජනයාට අපහසු ය.බහුජන සංස්කෘතියේ විවිධ අංග ව්‍යාපාරිකයන් හා බහු ජන මාධ්‍ය විසින් නිර්මාණය කරන අතර පාරිභෝගික ජනයා ඒවා භාර ගනී.ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය අන්‍යාන්‍ය ක්‍රියාකාරිත්වයකින් යුක්තය.නව භාණ්ඩ හා ‍සේවා ව්‍යාපාරිකයින් විසින් නිපදවන අතර ඒවා ජනප්‍රිය සංස්කෘතියේ කොටස් කරුවන් ය.ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය පවත්වාගෙන යන්නේ පාරිභෝගික ජනතාවය.ජනප්‍රිය සංස්කෘතියේ වාසි ලබන්නේ , ව්‍යාපාරිකයන් හා බහුජන මාධ්‍ය විසින් ය.ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය කාලීනව විවිධ හැඩ රුව ගැන්වීම බහු ජන මාධ්‍ය විසින් කරනු ලැබේ.ජනප්‍රිය සංස්කෘතියේ ඇති කරනු ලබන විවිධ නව හැඩ ගැන්වීම් කැමැත්තෙන් භාර ගන්නට පාරිභෝගික ජනතාව සූදානමින් සිටී.



1 comment: